Faruk Nafiz Çamlıbel kimdir

Faruk Nafiz Çamlıbel kimdirFaruk Nafiz Çamlıbel, 18 Mayıs 1898 tarihinde İstanbul’da doğmuş olup, 8 Kasım 1973 tarihinde yine İstanbul’da vefat etmiştir. Hecenin Beş Şairi olarak bilinen şairlerden biridir. Şairliğinin yanı sıra siyasetçi yönü de bulunan Faruk Nafiz Çamlıbel Türkiye Büyük Millet Meclisi’nin 9. 10. ve 11. dönem milletvekillerinden biridir.

HAN DUVARLARI

Faruk Nafiz Çamlıbel memur bir babanın ve ev hanımı bir annenin çocuğudur. Şiire çocukluk yıllarında başlamıştır. Hatta ilk şiiri olan Saat, “Çocuk Dünyası” adındaki bir dergide yayımlanmıştır. Tıp öğrenimi görmeye başlayan ünlü şair, bu eğitimi tamamlayamamış, gazeteciliğe geçiş yapmıştır. 1917 ve 1918 yıllarında Ati Gazetesinde çalışmıştır. 1922 yılında Kayseri Lisesi’nde öğretmenlik yapmak üzere bu şehre doğru yola çıkan Faruk Nafiz Çamlıbel, o çok ünlü şiiri olan Han Duvarları’nı bu yolculuğunu anlatmak üzere kaleme almıştır.

“Yağız atlar kişnedi, meşin kırbaç şakladı,

Bir dakika araba yerinde durakladı.

Neden sonra sarsıldı altımda demir yaylar

Gözlerimin önünden geçti kervansaraylar…”

10. YIL MARŞI

Kayseri Lisesi’nde ünlü şair Behçet Kemal Çağlar, Faruk Nafiz Çamlıbel’in öğrencisi olmuştur. 1924′te yine öğretmenlik yapmak üzere Ankara’ya dönmüştür. Burada değişik okullarda öğretmenlik yapan Faruk Nafiz Çamlıbel İstanbl’da da Kabataş Lisesi, Vefa Lisesi, Amerikan Kız Koleji gibi okullarda öğretmenlik mesleğini icra etmiştir. 1933 yılında Behçet Kemal Çağlar ile birlikt Onuncu Yıl Marşı’nın sözlerini yazmıştır.

27 MAYIS İHTİLALİ

1946 yılında siyasete atılan ünlü şair, 1946 yılından 27 Mayıs 1960 tarihine kadar Demokrat Parti dahilinde TBMM’de görev yapmıştır. 27 Mayıs İhtilali birçok siyasetçi gibi Faruk Nafiz için de Yassıada ve cezaevi günlerini hazırladı. 16 ay cezaevinde kaldıktan sonra aklanarak beraat etti. Bu dönem “Zindan Duvarları” adlı ünlü şiirinin de temasını teşkil etti. Bu şiir kitap olarak da basılmıştır.

Faruk Nafiz Çamlıbel’in ilk şiirleri diğer Beş Hececiler gibi aruz vezni ile yazılmıştır. Yahya Kemal ve Cenab Şahabettin etkisinde kalmış olan ünlü şair sonraki şiirlerinde hece veznine geçiş yapmıştır. Milli edebiyatın geliştirilmesi yönünde çaba harcayan şair, eserlerinde, 7+7 şeklindeki hece kalıbına büyük ses zenginliği getirmiştir. Şiirinde Türk halk şiirine oldukça açık olmuş, batı etkisine kendisini de eserlerini de tamamen kapatmıştır.