e-Tebligat için yeni dönem: Kapsamdaki mükelleflere 30 Kasım'a kadar süre
Hazine ve Maliye Bakanlığının yeni düzenlemesiyle elektronik tebligat sistemine ilişkin başvuru ve kullanım esasları yeniden belirlendi. Sisteme dahil olması gerektiği halde henüz başvurmayan belirli mükelleflerin 30 Kasım’a kadar işlemlerini tamamlaması gerekiyor.
Hazine ve Maliye Bakanlığınca hazırlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği, Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Düzenlemeyle e-Tebligat sistemine dahil olacak mükelleflerin kapsamı, başvuru süreleri ve sistemden çıkış koşulları yeniden düzenlendi.
Kurumlar vergisi mükellefleri ile ticari, zirai ve mesleki faaliyetlerinden dolayı gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükelleflerinin yanı sıra kolektif ve adi komandit şirketler de belirlenen şartlar kapsamında e-Tebligat sistemini kullanacak.
Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) Kanunu'na ekli (II) sayılı listedeki kayıt ve tescile tabi malların ilk iktisabında adına tescil yapılacak gerçek ve tüzel kişiler ile tüzel kişiliği bulunmayan teşekküller de düzenleme kapsamında yer alacak.
30 KASIM’A KADAR BAŞVURU YAPILABİLECEK
Düzenlemenin yürürlüğe girmesinden önce, 11 Ekim'den önce e-Tebligat sistemine dahil olması gerektiği halde işlemlerini tamamlamayan kurumlar vergisi mükellefleri, gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükellefleri ile kolektif ve adi komandit şirketlerin 30 Kasım’a kadar sisteme dahil olması gerekiyor.
Bu tarihten sonra mükellefiyet tesis ettiren ve e-Tebligat kullanması zorunlu olan mükelleflerin ise işe başlama tarihini takip eden 15 gün içinde sisteme başvurması gerekecek.
ÖTV kapsamındaki kayıt ve tescile tabi malların ilk iktisabında adına tescil yapılacak kişilerin ise ilk iktisaba ilişkin kayıt veya tescil işlemi tamamlanmadan önce sisteme dahil olması zorunlu olacak.
Daha önce, 1 Temmuz'dan önce ilgili kanun kapsamında e-Tebligat sistemine dahil olan mükellefler ise yeniden başvuru yapmadan mevcut kullanıcı kodu ve şifreleriyle sistemi kullanmayı sürdürebilecek.
BAŞVURULAR DİJİTAL VERGİ DAİRESİNDEN
Sisteme dahil olması gereken mükellefler başvurularını Dijital Vergi Dairesi üzerinden elektronik ortamda gerçekleştirebilecek. Başvurular, mükellefin durumuna uygun "Elektronik Tebligat Sistemine Dahil Olma Talep Bildirimi" kullanılarak bağlı bulunulan vergi dairesine de yapılabilecek.
e-Tebligat kapsamında tebliğ edilmesi gereken ve elektronik imzayla imzalanan belgeler, sistem üzerinden mükelleflere ulaştırılacak.
Mükellefler kendilerine gönderilen elektronik tebligatlara Dijital Vergi Dairesi veya e-Devlet Kapısı üzerinden erişebilecek.
TEBLİGAT 5’İNCİ GÜNÜN SONUNDA YAPILMIŞ SAYILACAK
Elektronik imzalı tebligat belgesi, e-Tebligat sistemine ulaştığı tarihi takip eden 5’inci günün sonunda tebliğ edilmiş kabul edilecek.
Mükellefler, kendilerine yeni bir e-Tebligat gönderildiğinde kısa mesaj veya e-posta yoluyla bilgilendirilme talebinde bulunabilecek. Ancak SMS veya e-posta bildirimlerinin herhangi bir nedenle yapılamaması, elektronik tebligatın geçerliliğini veya tebliğ süresini değiştirmeyecek.
SİSTEMDEN ÇIKIŞ ŞARTLARI DA BELİRLENDİ
Tebliğ kapsamında e-Tebligat sisteminden çıkışa ilişkin hükümler de düzenlendi.
Tüzel kişilerin ilgili sicil kayıtlarının silinmesi, gerçek kişilerin ölümü veya hakkında gaiplik kararı verilmesi gibi durumlarda sistemden çıkış işlemi gerçekleştirilecek.
Belirli şartları taşıyan zorunlu veya isteğe bağlı kullanıcılar da talepleri üzerine sistemden çıkabilecek. 65 yaşını dolduran kişiler, e-Tebligat sistemine dahil olmayı zorunlu kılan başka bir durumlarının bulunmaması halinde başvuru yaparak sistemden ayrılabilecek.
Kısıtlılık, ceza infaz kurumuna girme veya askerlik hizmeti gibi nedenlerle sistemi kullanma imkanı ortadan kalkanlar için de geçici çıkış hükümleri uygulanabilecek.
ŞİFRE VE BİLGİLERİN GÜVENLİĞİNE DİKKAT
e-Tebligat sistemini kullanan mükelleflerin bildirimlerini zamanında, eksiksiz ve doğru şekilde yapmaları gerekiyor. Bilgilerde meydana gelen değişikliklerin de ilgili vergi dairesine bildirilmesi ve kullanıcı kodu ile şifrenin güvenli şekilde muhafaza edilmesi önem taşıyor.
Kullanıcı bilgilerinin veya şifrenin üçüncü kişilerin eline geçtiğinin öğrenilmesi halinde durumun vakit kaybetmeden ilgili vergi dairesine bildirilmesi gerekiyor.
Belirlenen yükümlülüklere uymayan mükellefler hakkında Vergi Usul Kanunu kapsamında öngörülen ceza hükümleri uygulanacak.