Dolar
6.8612
0.0014%
Euro
7.7611
0.1535%
Altın
1798.58
-0.2689%
Borsa
114808.56
-0.8506%
G. Altın
396.959
-0.248%
Bitcoin
63644.24
-0.0606%
22ºC
İstanbul
Güneşli 22 C
    Edebi yönü ve şiirleriyle Oktay Rifat

    Edebi yönü ve şiirleriyle Oktay Rifat

    Sevgili Oktay Rifat Horozcu’yu edebi kişiliği ve şiirleriyle anıyoruz…
    • Özel İçerik
    • 10.06.2020 - 17:52
    Edebi yönü ve şiirleriyle Oktay Rifat

    Oktay Rifat, 10 Haziran 1914’te, Türk Dil Kurumu’nun ilk başkanı, Şair Samih Rifat’ın oğlu olarak dünyaya geldi. Ankara Hukuk Fakültesi eğitiminin ardından Paris’te Siyasal Bilgiler Fakültesi’nde başlatan eğitimi, II. Dünya Savaşı nedeniyle yarım kaldı. Türk Edebiyatı’nda, Garip Akımı şairleri arasında anılarak ve sıradan insanların gündelik hayatlarını yansıttığı şiirleri ile tanındı…

    18 Nisan 1988'de hayata veda etti...

    Onu, edebi yönünü tanıyarak ve şiirlerini okuyarak analım…

    Edebi yönü ve şiirleriyle Oktay Rifat #1

    (Soldan sağa: Orhan Veli, arkadaşları Şinasi, Oktay Rifat, Melih Cevdet)

    EDEBİ YÖNÜ

    48 yıl boyunca şiir yazan Oktay Rifat, Orhan Veli Kanık ve Melih Cevdet Anday ile Garip Akımı’nı başlattı. Ancak şiirlerinde sürekli bir değişim içinde oldu. Bu akımın 1960’larda etkisini yitirmesi ile “Sanat toplum içindir” anlayışıyla yazdığı şiirlerinde daha soyut bir anlatıma büründü ve “Sanat, sanat içindir” anlayışını benimsedi. Soyut şiirleri, “Perçemli Sokak” adını verdiği eseri ile 1955’te, II. Yeni Akıma, yani imgeci şiire yönelmesiyle başladı. Rifat, şiir yaşamı boyunca Garip Akımı anlayışından toplumculuğa, toplumculuktan bireyselliğe ve gerçeküstücülüğe, sonra da yine toplumculuğa yöneldi…

    Rifat, Garip Akımı’nın etkisindeydi; ancak bir yandan da bunun dışında görüşleri de değerlendiriyordu. Toplumu yükselten, ileri götüren sanat olarak tanımladığı “ileri şiir” anlayışını da benimsedi. Böyle çeşitli etkilerle sanatından yola çıkarak hayatı anlamak, yaşamak istiyordu. Yönünü çevirdiği her bakış açısında şiirini mutlu bir gözden duyurdu. Adeta bir modern ressam gibi sanatını işliyor, bir parçadan bütüne geçişin güzelliğini kelimeleriyle yansıtıyordu.

    Edebi yönü ve şiirleriyle Oktay Rifat #2

    Rifat, ilk şiirlerinde şehir insanının hayatına değindi. Halk şiiri geleneğini geliştirme çabasıyla ilerleyen yolunda şiirlerinde mecaz kullanıma sıkça yer veren Rifat, bunun yanında günlük konuşmalardan, deyimlerden de sıkça faydalanıyordu. Ancak daha sonraki dönemlerde şiirlerinde toplumsal konularda yergiye, yöresel ağızlara, hatta şiveye yer verdi. Şiirlerinin yanında “Bay Lear, Danaburnu, Bir Kadın Penceresinden” adını verdiği romanlar, Oyun İçinde Oyun, Atlar ve Filler, Yağmur Sıkıntısı, Çil Horoz, Zabit Fatma’nın Kuzusu” adını verdiği tiyatro oyunları da yazdı ve çeviriler yaptı…

    Hangi etkide yazarsa yazsın Rifat, şiirlerinde her zaman yaşama sevinci temasına yer verdi…

    Edebi yönü ve şiirleriyle Oktay Rifat #3

    EVVEL ZAMAN İÇİNDE

    Her ağacın arkasından karşıma siz çıktınız
    Öylesine çoktunuz ki bunaldım yalnızlıktan

    Her köşe başından karşıma siz çıktınız
    Öylesine yoktunuz ki ağladım deliye döndüm

    Edebi yönü ve şiirleriyle Oktay Rifat #4

    ESKİ ZAMAN AŞIĞI

    Ben eski zaman âşığıyım
    Sevda çeker düşünürüm ağlarım
    Bazen tilki kadar kurnaz bazen akılsız
    Bazen çocuk gibiyim bazen bakakalırım.
    Herkes âşık olur sevdalanır
    Bir yolu var gönül çekmenin de
    Benimki sevda değil ateşten gömlek
    Bir kor düşmüş ışıl ışıl yanar içimde

    Edebi yönü ve şiirleriyle Oktay Rifat #5

    KARIMA

    Elmanın yarısı sen, yarısı ben
    Günümüz gecemiz evimiz barkımız bir
    Saadet bir çimendir bastığın yerde biter
    Yalnızlık gittiğin yoldan gelir

    *

    Damla Karakuş

    [email protected]

    Instagram: biyografivekitap

    Görüş Bildir